Homepage

Wat is Biofeedback?

Biofeedback is een methode waarbij lichaamssignalen gemeten worden: spierspanning, hartslag, handtemperatuur en transpiratie (GSR). Tijdens de meting ziet u één of meerdere van deze lichaamsreacties op een  computerscherm, zodat u een continu beeld krijgt van wat er in uw lichaam gebeurt. Op deze lichaamsreacties krijgt u feedback. Hierdoor leert u uw eigen lichaamssignalen bewust te controleren, niet alleen tijdens de trainingssessies, maar ook in het dagelijks leven. Hierdoor wordt uw innerlijke balans hersteld en verdwijnen klachten.
 
In situaties van spanning en stress gaat het lichaam zich instellen om in actie te komen. Dit proces is heel basaal en komt ook bij dieren voor: tijdens dreiging moet je snel kunnen vechten of vluchten. Om dit te kunnen doen, gaat de hartslag omhoog, gaan spieren aanspannen, stijgt de alertheid en komt extra energie vrij. Bij mensen gebeurt hetzelfde, maar meestal gaat het niet om een fysieke bedreiging.
Wij hebben te maken met psychische “bedreigingen”, zoals situaties waarin we de controle verliezen, een hoge werkdruk of veel zorgen. Net als dieren, komen we dan in een staat van paraatheid. Dit kost veel energie. Wanneer we langere tijd in deze toestand verkeren, komen we energie tekort. We plegen als het ware roofbouw op ons lichaam.
Dit is te merken aan moeheid, aandacht- en concentratieverlies, geheugenproblemen, slaapproblemen, soms pijn in nek en schouders, lusteloosheid en veranderingen in de persoonlijkheid, zoals snel geïrriteerd zijn en chaotisch denken.
Hoe verder we in dit proces van roofbouw geraken, des te moeilijker is het om te ontspannen. Zo ontstaat een neergaande spiraal: er is al te weinig energie en door een onvermogen om te ontspannen komt er nog minder energie in het lichaam terug.
 
Via biofeedback wordt gemeten in hoeverre het lichaam al te veel gespannen is, ook in rust. Ook wordt gekeken hoe het lichaam reageert tijdens spannende situaties. U leert deze signalen van spanning herkennen.
 
De training is gericht op het effectief leren ontspannen, zodat het basis spanningsniveau van het lichaam afneemt tot een normaal niveau. U leert dan om bij de eerste signalen van spanning deze ontspanning op te roepen. Hierdoor nemen de angstklachten direct af.
 
Voor wie?
De volgende lijst van gezondheidsproblemen zijn voorbeelden van aandoeningen waarbij stress of psychosomatische factoren een belangrijke rol kunnen spelen:

  • Chronische spanningshoofdpijn
  • Migraine
  • Angst stoornissen en hyperventilatie
  • Burn-out / stress problemen
  • Aanzienlijk hoge bloeddruk
  • Hartkloppingen, hartritmestoornissen
  • ADHD en leerstoornissen
  • RSI


Meer informatie

Wat is Biofeedback?